Cerpen - Jagalah Dia Ya Allah ( Part 2 )




Program yang bermula dari jam 8 pagi sehingga 4 petang itu berjalan dengan lancar. Nurul duduk diatas sofa tetamu jemputan sambil memerhatikan beberapa orang sukarelawan bagi program ceramah remaja yang dianjurkan itu mengemas kerusi penonton.

“Penat ya?” Nurul mengangkat kepalanya mencari pemilik suara tersebut.

“Hm tak juga. Abang penat?” Senyuman terukir di wajah pemuda itu.

“Kalau ada Nurul, mana mungkin ada orang yang lebih penat dari Nurul.” Ujar pemuda berkaca mata itu sambil turut memerhatikan sukarelawan yang sedang menjalankan tugas. Nurul mengukirkan senyuman mendengar pujian satu-satunya lelaki yang bisa membuatkan hatinya berdebar-debar saat bertentang mata dan bertukar senyuman.

“Faizal! Sini sekejap! Tolong kami angkat kotak-kotak ni!”

“Ya, sekejap!” Faizal menghadiahkan senyuman kepada Nurul lantas berkata, “Abang pergi tolong mereka dahulu ya. Nanti jumpa lagi.”

Nurul mengangguk faham. Langkah Faizal diperhati oleh Nurul dari hujung matanya. Keluhan kecil dilepaskan. Dia mengenali Faizal ketika mereka sama-sama menjadi fasilitator untuk program kanak-kanak islam disebuah sekolah rendah, kini pertemuan itu sudah hampir dua tahun. Pemuda itu tanpa sedarnya, telah banyak membawa perubahan dalam diari kehidupannya sebagai seorang hawa.

Dahulu, Nurul tidak pernah kenal apa itu erti dan makna cinta. Apa sebenarnya perasaan minat dan suka dan bagaimana rasanya rindu terhadap seorang kaum adam. Setelah hampir dua tahun mengenali Faizal, Nurul mula sedar sebenarnya hatinya sudah terukir nama pemuda itu dalam masa pertemuan mereka. Dia tahu, pemuda itu juga menyimpan perasaan yang sama tetapi pemuda itu menghormati prinsip Nurul. Saat ini, yang penting bagi Nurul bukan cinta, tetapi hatinya cuma ada ruang untuk berjuang menegakkan agama Allah, ibu bapa dan cita-cita tingginya. Sudah setahun lebih mereka merahsiakan perasaan mereka.

Matanya melihat kearah Faizal dan yang lain yang sedang sibuk mengumpul dan mengangkat kotak untuk dikitar semula. Sahabat baik Faizal, Huzaifah yang sedar akan perbuatan Nurul itu tersenyum lalu mencuit bahu Faizal sambil jarinya ditudingkan kearah Nurul.

Comments